27 Nisan 2011 Çarşamba

Bagan, Başka bir Burma Şehri…Ama En Güzeli !!!!

20 Şubat.2011 Sabahı saat 17:30 Bagan’a gitmek üzere yataktan kalktığımızda Semra kendini iyi hissetmediğini söyledi. Allahtan yan odamızda sevgili doktorumuz Öznur ve kardeşi Sema kalıyordu, hemen Öznur’un kapısını çalıp onu çağırdım. Sevgili Öznur mucizevi bir şekilde Semra’ya çeşitli hareketler yaptırarak nabzını düzene soktu. Birlikte Semra’yı giydirdik, ben bavulları aldım. Öznur’da Semra’yı alıp resepsiyona indirdi. Öznur, Semra’nın bedeninin susuz kaldığını söyledi. Ona bol bol su içirip bedenindeki tuz dengesini sağlamak üzere tuz yedirdik.
Bagan’a indiğimizde Semra daha iyi olmuştu. Havalaanından otele gitmeden önce direk Bagan’daki Bogyoke pazarına gittik. Hepimiz buranın meşhur giysisi lonjini almaya niyetliydik. Otobüsten iner inmez Bagan halkı bir şeyler satmak üzere etrafımızı sardı. Eğer gözlerine bakarak gülümseyin “ No Thank you” dediğinizde sizden uzaklaşıyorlardı. Ama ya çok yazık deyip acıma hissiniz yükseldiğinde vay halinize!!!!! . Pazarlık yaptıktan sonra petrol mavisi renginde lonji satın aldım. Mynmar’da erkeği de kadını da bu lonjileri giyiyorlardı. Oldukça rahatlar.

Pazar gezimizden sonra Golden Shwe Baw Kyun’e gittik. Golden Shwe Baw Kyun altından yapılmış kocaman tek bir kubbeden oluşmuş büyük bir pagoda. Ayrıca bu kubbenin etrafında krallın kaldığı yerler ve küçük tapınaklarda yer almakta. O zamanlarda böyle mükemmel bir binayı inşa etmiş olmaları mucize gibi. Hindistan ve Nepal’deki Stupa’lara burada pagoda ismini vermişler. Pagoda’ların içinde tıpkı stubalardaki gibi Buddha’lara ait saç, kemik, küller vardı. Aynı bizim Ümre olayında olduğu gibi Pagodaların etrafında tur attığınızda ibadet yapmış oluyorsunuz ve buna “merit” biriktirmek diyorlardı. Golden Shwe Baw Kyun pagodanın tabanında avucum büyüklüğünde küçük bir çukur açmışlar ve içine su doldurmuşlar. Bu çukuru öyle uygun bir yere yerleştirmişler ki bu çukura yaklaşıp dizleriniz üzerinde oturduğunuzda, çukurdaki suya baktığınızda pagodanın en üst ucunun yansıması görebiliyorsunuz. Binayı inşa ederken bu ayrıntıyı düşünmeleri gerçekten çok büyüleyiciydi.

Golden Shwe Baw Kyun’den sonra enteresan bir bölgeye geldik. Bu bölgenin ismi Nyaungoo idi. Sevgili Zeynep’in deyimiyle tarihi eser tarlası gibi bir yerdi. Büyük bir alana küçük, büyük, sade, muhteşem bir sürü pagoda yerleştirilmişti. Hikayeye göre kral ilk olarak Buddha’ya ait saç tellerini yerleştirebileceği bir pagoda inşa ettirmiş. Sonrasında ise Bagan’ın zenginleri Buddha’ya ait parçaları sakladıkları bir sürü pagoda yapmışlar. Pagodalar ilk yapıldığı yıllarda 4400 adetmiş. Sonraki depremlerden dolayı sayıları 2000 lere düşmüş. Her pagodanın dört ayrı kapısı var ve bu kapıların her birinde Buddha heykeli yerleştirmişler. Pagodaların duvarlarına da Buddha resimleri çizilmiş. Maalesef ki bazı Buddha resimleri bir şekilde yok edilmiş. Çünkü güvenlik olayı pek yok. Yoldan geçerken şöyle bir pagodalara gideyim deyip istediğiniz bir pagodayı gezebilirsiniz. Diğerleri de bozulmadan veya depremlerde yok olmadan mutlaka gelin görün. Oradayken Unesco neden burayı da dünya mirasları listesini almamıştı derken Semra’nın yanında getirmiş olduğu Karanlıktaki ışık Burma Günleri isimli kitapta okuduğum kadarıyla buradaki pagodalara restorasyon yaparken asıl haline göre farklılıklar yapılmış bu yüzden de Unesco korumaya almamış şeklinde bilgi yer alıyordu.
İlk gittiğimiz pagoda Bagan’in 2.nci büyük pagodasıydı. Bu pagodaya tırmanıp tüm pagoda tarlasını izleyebiliyordunuz. Güneş batımı ve sonrasını gerçekten görmenizi isterim. Çok büyüleyici. Ölmeden bir kere gelmekte fayda var.
Öğle yemeğinde Ayeyarwaddy nehrinin kenarında The King Si Thu Restaurantına gittik. Öğlen yemeğimizi yedikten sonra öğlen sıcağını geçiştirmek hem de biraz dinlenmek üzere otelimize gittik. Otelimizin ismi Kaztumadi oteldi. Bizi hoş geldiniz içkileri ile karşıladılar. Odalarımız küçük bungolov evler içindeydi.

Öğlen biraz kestirdikten sonra, önce bambudan yapılan süs eşyalarının yapıldığı atölyeyi gezdik, sonrasında tekrar Nyaumgoo bölgesine, pagoda tarlasının olduğu yere doğru hareket ettik. Bugün gezeceğimiz pagodanın ismi Sulemanı Pagodasıydı. Bu da Bagan’nın en etkileyici pagodasıydı. Bagan’da her nereyi gezmeye gitsek satıcılar ordusu da bizi izlemeye devam ediyor. Satış yöneticilerinin gelip buradaki hizmeti görmesi gerekir. İlk uğradığımız açık pazarda Sevgili Zuhal istediği renkte bir etek bulamamış ve satıcı” madam ben size getiririm” demiş. Bizim Zuhal’de “Beni nereden bulacak ki “ diye düşünmüş. Ne oldu dersiniz Sulemani pagodadan çıkarken bir de ne görelim bizim açık pazardaki satıcı kız Zuhal’in istediği renkte lonjiyi dikip getirmemiş mi? Hepimiz bu durumu hayretle karşıladık.
Bagan’daki ziyaretlerimiz sırasında sabah, öğlen, akşam nerede olursak bizi sürekli takip eden ailemizin satıcısı vardı. Bize sürekli takip ederek hem bol para kazandı hem de gönlümüzü aldı.
Bugün son olarak güneşin batışını izleyeceğimiz Pagodaya gittik. Güneş Ayeyarwaddy nehrinin arkasındaki dağların arasına batıyordu. Güneş önce turuncu sonra kırmızı en sonra da pembeleşerek dağın arkasında kayboldu. Çok güzel bir manzaraydı.

Akşam yemeğinden önce grup olarak o gün satın aldığımız burma giysileri lonjileri giymeye karar verdik. Akşam yemeğe gitmeden önce resepsiyonda buluştuğumuzda herkes rengârenk lonjileri ile mükemmeldi. Akşam yemeğini yediğimiz restaurantın ismi Larawek sarayıydı. Burada da aynı Yangon’daki gibi biz akşam yemeğimizi yerken meşhur kukla ve Burma dans gösterileri yaptılar. Yemeğin sonunda bizi bir sürpriz bekliyordu. Burma dansçılarından bir bayan grubumuzdaki tüm bayanlara Burma dansını öğretti. Ancak Burma dansçısının ellerinin hareketi çok zarifti, bizlerin ise bu zarif danıs yapabilmek için birkaç fırın ekmek yememiz gerekiyordu, zira göbek dansına yatkın biz Türkler ellerimizden çok kalçalarımızı kullanıyor olduğumuz fark ettik. Hocadan aldığımız birçok uyarının sonucunda , ağırlıklı Emel Sayın tarzı el hareketleri yaparak sonunda güzel bir Burma dansı yapmayı öğrendik:) Ancak hem gezi hem danslar o kadar yormuşki yatağa girer girmez uyuyakaldım. Yazımı yazmayı da bir ertesi güne bıraktım.